Loading...

Mestipun Sering Gempa Bumi, Jalan Di Jepun Jarang Rosak! Ternyata Ini Rahsia ‘TERTANAM’ Ketika Jalan Itu Dibina !!!

| November 5, 2017 | 0 Comments

Mestipun Sering Gempa Bumi, Jalan Di Jepun Jarang Rosak! Ternyata Ini Rahsia ‘TERTANAM’ Ketika Jalan Itu Dibina !!! | SIAKAP KELL – Setelah terjadi gempa bumi berskala 3.11, ada sebuah foto jalan raya Jepun yang jadi viral di internet!

Foto ini sangat mengejutkan netizen, setelah berlakunya gempa bumi berskala besar, bagaimana mungkin jalan-jalan tersebut hanya “bergelombang” dan tidak hancur sama sekali? Selain pecahan di tengah jalan, kondisi jalan tersebut masih sangat baik.

Kira-kira apa ya rahsia untuk membuat jalan raya berkualiti tinggi ini? Saat projek membaiki jalan dilakukan.

Para pekerja tersebut mampu mengurangi kebisingan suara bunyi-bunyian ketika bekerja sampai seminimum mungkin. Seperti yang boleh kita lihat, hasilnya selalu bersih, rapi dan tenang..

Loading...

Pertamanya, mereka akan menggali dan sedikit membuat lubang jalan terlebih dulu, lalu mereka pun menggunakan ekskavator yang dipasang “capitan” untuk memindahkan batu aspal SMA (Stone Mastic Alphalt) satu per satu ke dalam lubang jalan.

Hasilnya seperti ini. Kerana menggunakan capitan dan dipindahkan satu per satu, maka proses pembangunan atau penampalan serta penurapan jalan ini pun tidak akan menghasilkan suara yang bising.

Satu hal lagi yang patut kita kagumi di Jepun adalah kebersihan kerja mereka. Mungkin kalau di negara kita, sehabis sahaja kerja fasiliti secara umumnya baik di taman, jalan raya, lubang air dan lain-lain jika dibaiki.

Kamu masih boleh melihat tanah- tanah kotor atau karung- karung berisi lumpur ditinggal begitu saja di jalanan.

Hal- hal seperti ini tidak akan kamu temui di Jepun. Orang Jepun memiliki prinsip pekerjaan adalah tanggung jawab terhadap diri sendiri sehingga seluruh pekerjaan harus dikerjakan sepenuh hati secara menyeluruh sampai selesai.

Lihat ketebalan batu aspal ini, hebatkan !

Lalu foto di bawah ini juga cukup membuat netizen kagum. Perhatikan lelaki memakai baju biru yang menginjak simen basah.

Tinggi lelaki tersebut kira- kira 165 Cm, lalu perhatikan ketebalan aspal SMA disampingnya! Tinggi aspal tersebut mencapai lutut pria tersebut!

Jadi boleh dikatakan mereka melapisi simen dengan aspal dengan ketebalan yang sangat tak terduga!

Selain itu, para petugas bangunan pun harus pakai seragam kerja agar terjamin keselamatan!

Saat mereka melapisi aspal SMA ini, mereka tidak melapisinya sembarangan. Pertamanya mereka akan melapisi aspal SMA setinggi 10 Cm dulu.

Lalu dengan menggunakan mesin perata tanah, mereka akan menekan aspal tersebut sepadat mungkin sampai ketinggiannya tinggal 5 Cm!

Langkah ini diulang terus menerus sampai tinggi aspal mencapai ketinggian lutur lelaki berbaju biru diatas…

Wah, benar- benar bekerja pakai hati, ya!

Sekali menggali biasanya mereka dapat menggali sampai 100 m jauhnya.

5 bulan kemudian, ketika kembali lagi melihat jalan tersebut.. Taraaa, jalannya masih mulus rata. Sama sekali tidak pecah-pecah atau bergelombang!

Hal ini membuktikan orang Jepun memang luar biasa! Tidak heran jepun ini selalu terjadinya gempa bumi, namun negara sakura ini tetap boleh berdiri teguh dan semakin maju!

Sumber : BH

Loading...

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , ,

Category: Kisah Negara

About the Author ()

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *