Loading...

Ternyata ‘Ini’ Yang Dilakukan Pihak Hotel Pada ‘Sisa Sabun’ Setelah Tetamu Check Out..Fakta Mengejutkannya !!!

| October 26, 2017 | 0 Comments

Ternyata ‘Ini’ Yang Dilakukan Pihak Hotel Pada ‘Sisa Sabun’ Setelah Tetamu Check Out..Fakta Mengejutkannya !!! | SIAKAP KELL – Adaka anda pernah terfikir, apa yang akan pihak hotel lakukan pada “sisa sabun” setelah para tetamu yang menginap meninggalkan bilik?

Diketahui, sabun-sabun buku mahupun cecair yang disediakan di hotel (apatah lagi hotel berbintang2) bukanlah sabun sembarangan.

Sabun-sabun tersebut adalah sabun berkualiti yang dibuat dari bahan terbaik. Namun sayangnya, banyak sekali hotel- hotel yang membuang sisa-sisa sabun ini.

Kalau difikirkan lebih jauh, sebenarnya masih banyak lagi orang di luar sana yang masih belum mampu mendapatkan sabun bersih.

Loading...

Bila dikaitkan dengan hal di atas, bukankah sangat menyedihkan melihat hotel- hotel tersebut membuang sabun dengan mudahnya sedangkan orang-orang tidak mampu di luar sana tidak dapat membersihkan diri?

Untungnya, kini sudah ada suatu organisasi yang sedar dan secara khusus bergerak untuk menghubungkan kedua masalah ini.

Organisasi ini bernama Clean the World, didirikan oleh Shawn Seipler pada tahun 2009. Organisasi ini akan mengumpulkan sisa sabun terpakai dari hotel-hotel, lalu menyalurkannya pada negara-negara yang warganya sering dijangkiti infeksi pernafasan dan diarrhea.

“Pernah beberapa kali, semasa saya duduk di hotel, saya pun mula berfikir apa yang akan terjadi pada sabun dan shampo setelah saya gunakan dan tidak habis? Saya pun terfikir lalu menanyakan kepada pihak hotel.

Akhirnya kami akan mengumpulkan seluruh sabun buku dan cair, mencampurkan, mensterilkannya lalu membahagikannya pada masyarakat-masyarakat kecil yang memerlukan.

Sabun adalah bahan paling asas untuk mempertahankan kebersihan tubuh dan menjaga kesihatan.”

“Penyakit diarrhea telah membunuh 1,8 juta jiwa per-tahun. Secara umum, terdapat lebih dari 2.5 milion kes diarrhea menyerang anak berusia di bawah 5 tahun dan kira- kira 80% di antaranya terjadi di Afrika dan Asia Selatan.”

Clean the World mengadakan kerjasama dengan pihak hotel, serta perusahaan yang bergerak didalam bidang perhotelan, bahkan organisasi berkaitan lainnya untuk menjayakan program mereka.

Sampai saat ini, sumbangan sabun yang mereka terima, dikirim dari berbagai kawasan, iaitu dari Orlando, Florida, Las Vegas dan Hong Kong.

Mereka juga mengumpulkan banyak sukarelawan untuk membahagikan sabun-sabun yang sudah dikitar semula kepada rakyat-rakyat susah yang memerlukan.

Ketika membahagikan sabun, sukarelawan ini juga bertugas untuk mendidik tentang kebersihan, terutama pada anak-anak.

Selain membahagikan pada rakyat secara langsung, sukarelawan pun dapat membahagikan beberapa stok sabun kitar semula pada penjual-penjual kecil, sehingga mereka pun boleh mendapatkan rezeki dari penjualan sabun.

Wah, benar-benar organisasi yang memikirkan masyarakat kan. Akhirnya sabun-sabun buku itu tidak dibuang dengan sia-sia.

Untuk lebih jelasnya, sila tonton videonya di bawah ini:

 

Nah, setelah melihat usaha Clean The World, bagaimana anggapan anda tentang hal ini?

Sumber : EliteReaders

Loading...

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , , ,

Category: Kisah Masyarakat

About the Author ()

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *